Wens wordt werkelijkheid - Reisverslag uit Cairns, Australië van corenjanke - WaarBenJij.nu Wens wordt werkelijkheid - Reisverslag uit Cairns, Australië van corenjanke - WaarBenJij.nu

Wens wordt werkelijkheid

Door: Janke

26 November 2013 | Australië, Cairns

Reisverslag van de vakantie naar Singapore, Australië en Nieuw Zeeland, van 18 november 2013 tot 28 jan 2014

Maandag 18 november:
Na de lange periode van plannen maken, voorbereiden van onze reis, dingen voor thuis regelen, bezoekjes plannen, de zomer door werken en dan is het zo ver. We vertrekken voor 10 weken met vakantie naar Singapore, Cairns, Alice Spring, Sydney, Melbourne, Nieuw Zeeland: Auckland en Christchurch en alles wat we daar tussen zullen gaan zien. Fred en Catherine ontmoeten en met kerst in Australië……
We hebben er heel veel zin in maar het is ook spannend om zo lang van huis te zijn. Bij de (klein)kinderen, mem en de naaste familie vandaan. We zullen verjaardagen missen maar een ieder is in ons hart.

We vertrekken naar Utrecht om Rianne op te halen en rijden door naar Schiphol. Rianne neemt de auto mee en wij zijn ruim op tijd. Om 16.40 uur vertrekt ons vliegtuig naar Londen Heathrow. Daar moet ik mijn handbagage uitruimen ze vermoeden wat scherps in mijn koffer maar ik zou niet weten wat. Niets gevonden. Alles er weer in en op naar de Gate. We vertrekken om 18.30 uur en komen na een lange reis op dinsdag 19 nov om15.05 uur aan in Singapore.
Met de taxi naar het hotel, het verloopt allemaal prima. Een mooi en schoon hotel in de wijk Little India, in het centrum van de stad. S’ avonds maken we even een ommetje. De stad is al in kerstsfeer, veel vrouwen in de traditionele klederdracht en de boeketten bloemen staan hier in de ijskast. De temperatuur is overdag 32 C en ’s avonds nog 26C

Woensdag 20 november,
Ons plan is om vroeg op te staan maar dat wordt 9.30 uur, de jetlag!
Snel een (warm) ontbijt met worst patat, pasta enz. Maar er is gelukkig ook toast met boter en jam.
Daarna gaan we de stad in en wandelen door Little India. Bekijken de bazaar met de mooie stoffen(6m voor een traditioneel gewaad), de Hindoe Sri Veeramakaliamman tempel, deze is maar gedeeltelijk open want hij wordt gerestaureerd. Indrukwekkend met welke toewijding mensen daar bidden en offeren.
Daarna gaan we via Singapore river, met de vele restaurantjes aan het water langs het Casino en (geen gokje vandaag) door een luxe shoppingcenter naar Marina Bay. We bezoeken het Merlion Park met de water spuwende leeuw en wandelen om het Marina Reservoir.
We bezoeken het Marina Bay Sand Hotel en gaan naar de 56e verdieping waar we een prachtig uitzicht hebben over de stad. Indrukwekkend en zo ver het oog reikt hoge gebouwen. Elke vierkante meter wordt benut. Daarna nog een beetje slenteren door de Gardens by de Bay, erg mooi aangelegd met een geheel eigen bewatering systeem. Moe van alle indrukken gaan we terug met de metro en zoeken we een Foodcenter. We slagen er in iets te scoren wat we herkennen en bovendien lekker smaakt. Om ons heen wordt er luidruchtig gegeten en met alle gewoonten die wij onze kinderen niet hebben aangeleerd. Hier zitten moe maar voldaan aan de dis. Daarna water en fruit halen en naar het Hotel waar een heerlijke douche en een kopje koffie ons weer reset. Mem nog even gebeld voor 13 cent wat wil je nog meer op een dag……

Donderdag 21 november
Onze start is wat eerder dan gisteren. We wandelen op ons gemak want het is heet naar de Kampong Glam en bekijken de Sultan Moskee. Daarna door de gezellige straatjes met de winkeltjes en tot slot de Arab street met zijn vele stoffen zaakjes. Het heeft hier een Indonesische sfeer. Winkeliers wilen mij natuurlijk een practige stof aanpraten en willen voor Cor een kostuum maken.
Daarna gaan we richting het Raffles Hotel. Eeen zeer mooi maar luxe hotel.We gaan er niet een kamer huren maar wandelen door het gebouw en tuin en eten ons broodje heerlijk in de schaduw. De bevolking is vriendelijk, maken een praatje of willen je graag helpen en natuurlijk ook graag aan je verdienen.
We wandelen richting China town, passeren het gebied met de mooie ambassade gebouwen. We bezoeken de Thian Hock Keeg temple. Ik snap niets van het hindoeïsme met de vele afbeeldingen en kleine tempeltjes maar het ziet er kleurrijk en indrukwekkend uit.
Daarna duiken we China town in, met de overvolle winkeltjes er moet een kapitaal in zitten en wie gaat dit allemaal kopen? Made in China…..Bling bling.
In het China complex gaan we op de geur af en zien vis, groente en vlees en alles wat er op lijkt, geen idee wat deze mensen allemaal eten maar zeer gevarieerd zo te zien.
Genoeg gezien en geroken we gaan met de metro terug naar het hotel lekker even lezen en lummelen en willen vanavond de stad bij night gaan bekijken.
Na wat rust en een koele douche vertrekken we naar de stad en genieten van de prachtig verlichte gebouwen. We bezoeken de Fontain of wealth waar we een wens mogen doen en er 3 keer om heen moeten lopen. Natuurlijk doen we dat. Daarna genieten we van het prachtige water spektakel en de mooie kleuren in de fontein.

Vrijdag 22 november
Vandaag hebben we ons voorgenomen om Orchard Road te gaan bezoeken met de vele winkel centrums. We pakken de koffers alvast in. We gaan met de metro, wat hier uitstekend werkt en goedkoop is. Onze indruk is dat er net zoveel mensen onder de grond zijn dan er boven en heel veel winkeltjes. We bewonderen de prachtige etalages en lopen hier en daar even binnen. Ook heeft iedere winkel zijn eigen kerst versiering en kerstboom voor de deur. De sport is om die te fotograferen.
We maken onze nationaliteit waar, Nederlander? “ kijken, kijken, kijken, niet kopen”
Moe van alle indrukken gaan we op het terras bij de Starbucks koffie drinken en mensen kijken, altijd boeiend.
Vrouwen besteden hier veel aandacht aan hun uiterlijk zijn goed gekleed en gekapt en de schoonheidssalon heeft ook zijn aandeel geleverd denk ik. Er lijkt heel veel aandacht te zijn voor uiterlijke verzorging.
Terug naar het hotel, de koffers halen en een taxi kun je zo op straat aanhouden en naar het vliegveld. Onze taxi chauffeur is een ongeduldige man in het verkeer en hij maakt allerlei geluiden en gebaren maar zegt geen woord te veel tegen ons. In Nederland had hij zijn Chaffeursbewijs niet gehaald aldus Cor gezien zijn rijstijl maar we komen veilig aan.
We bekijken in de vertrekhal van Terminal 1 een prachtig kunstwerk van goud kleurige druppels die op en neer bewegen op muziek en zo een prachtig schouwspel laten zien.
We laten de gedisciplineerde stad Singapore achter ons met 3,5 miljoen inwoners en 1,5 miljoen toeristen. Het lijkt dat elke meter wordt bebouwd. Waar oude tempels en historische gebouwen uit het zicht verdwijnen tussen al deze enorme hoogbouw. Waar veel discipline aanwezig is in het dagelijks drukke verkeer, de straten schoon zijn en geen kauwgom/graffiti aanwezig is, waar het straatbeeld wordt bepaald door de mensen die voortdurend bezig zijn met hun mobieltjes.
We vertrekken 19.55 uur naar Melbourne, 7 uur vliegen.

Zaterdag 23 november
We komen om 5.30 uur aan in Melbourne en hebben 3 uur overstap tijd die we voor een groot gedeelte doorbrengen in de verkeerde rij van de overvolle vertrek hal van Vergine Airways. Een moeder en dochter vertellen ons dat het de drukste dag van het jaar is omdat de studenten vakantie hebben gekregen en massaal vertrekken naar hun vakantie bestemming. Bij het inchecken staan we niet in de computer en komen we er achter dat we vergeefs gewacht hebben. Snel naar Quantas, als we onze koffers willen droppen komen we er achter dat we het label-bag niet hadden moeten verwijderen. Onze koffers worden voorzien van een nieuw label door een vriendelijke balie medewerker. Zo leer je steeds weer van je onwetendheid en fouten….
Nog 3 uur vliegen naar Cairns.. Helaas geen zit bij het raam en moeten we het mooie uitzicht missen.
Op de airport van Cairns de auto ophalen bij Europcar, een mooie rode Hyunda. De navigatie aan maar och heden de plug voor in de sigarettenaansteker kunnen we niet vinden, nog thuis liggen? De Tom Tom is gelukkig voldoende opgeladen en we vinden onze camping Cocconut Resort waar we voor 6 nachten en Cabin hebben gehuurd. Links rijden dat moet even wennen. Kijk je op het kruispunt naar links of naar rechts? En de rotonde voelt ook wat raar, deze links te ronden…
De Cabin ziet er eenvoudig maar keurig uit. We zijn moe van de lange reis, gaan boodschappen doen Op Jannie haar advies bij de Woolmart met de kortingskaart en ja hoor de eerste $4 ,- zijn verdiend op de boodschappen en nog 4 cent korting op de benzine ook….. wat wil je nog meer.
Als ik wil gaan koken slaan de stoppen door en zitten we in het donker. Cor gaat op zoek met mijn onmisbare zaklampje naar de schakelaar en ja hoor er is weer licht maar geen warmte onder de kook plaat. Een behulpzame medewerker komt de kookplaat vervangen. Te veel last van vocht in dit klimaat aldus de medewerker. Dat hebben we vanmiddag gezien met een enorme stortbui en de drukkende vochtige warmte die we voelen. Dan kunnen we gaan koken en genieten van onze sperziebonen met aardappelen en vlees. Even een Holllandse pot…. na 5 dagen, Lekker voor de Cabin op de waranda die ze hier allemaal hebben, heerlijk!

Zondag 24 november
Na alle indrukken van de grote stad en veel mensen besluiten we vandaag de natuur op te zoeken. We gaan een route rijden door het Atherton Tableland. Vanaf Cairns vertrekken we om 9.00 uur in zuidelijke richting.
We worden onderweg geattendeerd op een uitzichtpunt maar helaas door de laaghangende bewolking op dat moment, is er weinig te zien. Verderop is het weer glas helder.
Onze eerste stop is bij de Cathedral Fig Tree. Een enorme Vijgenboom. Een flatgebouw van 12 verdiepingen hoog en 43 m in omvang. Een prachtige boom die ook allerlei varens huisvest en veel dieren maar die zien we niet.
We vervolgen de Gillies Higway en komen in Yungaburra waar we een expositie van de plaatselijke huisvlijt in een oud hotel bekijken. Het hotel uit de jaren ‘20 was prachtig zo ook andere gebouwen waar kleine winkeltjes in gehuisvest zijn. We drinken een heerlijk kopje koffie in een oud bank gebouw (long black) en vervolgen onze weg naar de Millaa Millaa Falls, Zillie Fals en Ellinjaa Falls. De wandeling er naar toe door het tropisch regenwoud was net zo mooi als de watervallen zelf. Er is een enorme variatie aan planten dicht begroeid en we horen geluiden van het oerwoud. Alles wat wij in potjes stoppen groeit hier in de natuur, prachtig!
We gaan noordelijker en willen nog een stop maken bij de Tchupala Falls maar we missen het bordje. Jammer. Aan de Higway 1 is de Josephine Falls. We rijden er 8 km naar toe en zien hoe het suikerriet geoogst wordt, vervolgens in bakken geladen en klaargezet wordt voor een lokaal treintje die het komt halen, tussen de landerijen ligt een uitgebreid rail netwerk.
We bezoeken de mooie Josephine Falls. De Golden Hole, wat als bezienswaardigheid staat aangegeven houden we voor gezien. Misschien missen we iets heel belangrijks waar iedereen het over heeft bij thuiskomst maar het zij zo ………rijk zijn we al ….
Cor weet de auto al redelijk links te houden maar bij de start is de neiging nog om rechts te gaan nog aanwezig. Soms denkt hij dat er dubbele bediening in de auto zit! Ook ik ben geneigd aan de verkeerde kant in te stappen. Ja het is even wennen!
We hebben een heerlijke rustige dag in de prachtige natuur door gebracht en keren voldaan terug naar de Cabin

Maandag 25 november,
Vandaag Cor zijn verjaardag! Hij wordt 59 jaar.
We kiezen ervoor om niet met het treintje en skyrail naar Kurundate gaan maar gaan een auto tocht te maken naar Kuranda. We gaan het Tjapukai Aboriginal Cultural Park bezoeken. We krijgen een programma aangeboden over Creating story, Didgiridoo (Yigi Yigi), Face en body painting, Dance, Hunting and Weapens, Spear en boomerang trowing, Bush foods en Medicines, Stone painting en Weaving van de Tjapukai aboriginal stam.
Ik laat mij verleiden om een kleine basket te maken van gedroogd gras en raffia.
(volgens Rianne een inburgering cursus bij het zien van de foto). Het was een prachtige uitleg en show met een hele persoonlijke en gastvrije sfeer.
We kopen een Boomerang waar ook de demonstraties mee gedaan worden als aandenken. Daarna een mooie tocht naar Kuranda.
Daar aangekomen wandelen we door het dorpje met de kleine winkeltjes. In een Art winkel laat Cor zich verleiden tot het blazen op de Didgiridoo… en ja hoor het gaat prima. Ik krijg muziek sticks en we gaan samen muziek maken. Erg leuk. Daarna nog even een kijkje op het pittoreske stationnetje. We wandelen weer naar de auto, de lucht betrekt. Als we op weg zijn en nog even de Barron Falls willen bezoeken komt er een enorme donderbui en het hoost. Onderweg zien we geen hand voor de ogen en best spannend om door de stromen water te rijden berg afwaarts maar er is blijkbaar een goed afwatering systeem. Ze zijn hier deze enorme hoeveelheden water gewend in het regen seizoen. Langzamerhand wordt het beter en hebben we meer zicht. Cor rijd prima ik zou het met dit weer niet aan durven.
In de Cabin genieten we van een heerlijk zelfgemaakt diner ( natuurlijk Cor zijn lievelingskostje, want hij is jarig..) met een glaasje wijn. Helaas geen kaars licht dit keer. Het bederft de feestvreugde niet want we hebben heerlijke airco bij ruim 32 C en bij TL verlichting smaakt onze dis ook prima.

• 26 November 2013 - 13:47

Jelte En Lien:

Hallo Cor en Janke,

Cor van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Mooie foto's! Nog veel reisplezier.
    Groetjes Jelte en Lien

• 26 November 2013 - 14:08

Jantine En Seb:

Hoi Janke en Cor,

Cor nog van harte gefeliciteerd, botrrel halen we in!
    Geweldige foto's.
    Heel veel mooie ervaringen en een goede reis verder.
    Groet, Jantine en Seb.

• 26 November 2013 - 15:43

Rianne:

Hee beiden,
    wat een mooie foto's hebben jullie geplaatst zeg. Jullie hebben al veel verschillende dingen gedaan en gezien, en dat in nog maar een weekje! Benieuwd naar de verhalen.

PS: Janke volgens mij staat niet de hele tekst online, klopt dat? Of kijk ik zelf verkeerd?

Enjoy!
    xxxxx Rianne

• 26 November 2013 - 18:59

Tineke:

He tegenvoeters,

wat al weer veel gedaan in zo'nkorte tijd! Zie dat Cor ook jarig was. Nog de bestewensen.
    Mooie foto's! en hoe ging het blazen op de digeredo?(weet niet of ik dit juist schrijf.....)

Zo te zien is de temperatuur daar ook al goed! Geniet ze! En blijf foto's maken want dan genieten wij ook mee.

Fijne reis verder.

Groetjes,
    Tineke

• 26 November 2013 - 20:34

Gerke En Jeltje:

Hééé jmme dear !!

Cor nog van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. wij nemen er vanavond wel een op!!
    Prachtige foto's. Geniet ze!

• 26 November 2013 - 20:52

Folkje Koster:

Hallo Cor,

Ik begrijp dat je jarig bent/bent geweest. Fan herte lokwinske ! En geniet van jullie reis.
    Met mij gaat het goed. Gisteren eerste kuur gehad maar ik voel me prima. Helemaal niet misselijk.

Groet, ook aan Janke natuurlijk.

Liefs Folkje

• 27 November 2013 - 10:39

Bernadette:

Hoi hoi Cor en Janke:

Cor alsnog Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag, wat een feest om die daar in die omgeving te kunnen vieren. Het ziet er prachtig uit allemal
    Wens ik jullie mooie dagen en alle goeds samen.

Lieve groet
    Bernadette

• 27 November 2013 - 19:51

Gretha Jorna:

Hallo Cor en Janke

Hoort en ziet er allemaal heel goed uit, mooie foto"s ook en de hoedjes staan jullie goed !!
    Ik wens jullie een goede tijd daar en geniet ervan en Cor: noch lokwinske met je verjaardag.

Groetjes uit Reduzum

• 03 December 2013 - 16:00

Folkje Koster:

Hallo Cor en Janke,

Wat leuk om zo jullie belevenissen te volgen. Het is volop genieten volgens mij.
    Handig om het op deze manier te doen. Als jullie thuiskomen is het fotoboek zo klaar !

Veel plezier nog.

Lieve groet, Folkje