NZ, the land of the long white claud - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van corenjanke - WaarBenJij.nu NZ, the land of the long white claud - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van corenjanke - WaarBenJij.nu

NZ, the land of the long white claud

Door: Janke

15 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Donderdag 9 januari
We worden ’s avonds getrakteerd op een prachtige sterrenhemel maar de nachten zijn koud en vochtig. Kunnen we alvast een beetje wennen…We vertrekken naar SH47 een weg door het Tongariro National Park. Al snel krijgen we een blik op de bergen Mt Tongariro(1967m) en Mt Ngauruhoe(2291m) en als we doorrijden zien we dat Mt Ruapehu(2797m) met sneeuw bedekt is. Op al die moeilijke namen moet ik voor de uitspraak wel oefenen en ze onthouden is nog lastiger. Gelukkig hebben we goede documentatie.
We gaan naar info centrum in Whakapapa Village halverwege de Mt Ruapehu en zoeken een wandeling uit. Dan gaan we naar Iwikau Village wat op 2020m ligt en we maken een wandeling over de rotsen. De berg heeft een mooie witte top en het zonnetje schijnt maar het is koud boven. We wisselen onze korte broek voor een lange en trekken de jas aan. Deze berg is een actieve vulkaan en heeft voor het laatst in 1995 een eruptie gehad. We hebben tijdens de wandeling een prachtig uitzicht en het is best spectaculair om over de rotsen te klimmen en de diepe dalen onder ons te zien. Na onze wandeling dalen we weer een stuk af. De Ridge Walk brengt ons naar een mooie lookout en tot besluit maken we een korte wandeling naar de Tawhai Falls. Drie wandelingen met een heel verschillend landschap. Het is een prachtig park waar we nog dagen zouden willen blijven om van de natuur te genieten.
Halverwege de middag gaan we naar Taumarunui waar we willen gaan overnachten. Onderweg komen we een bordje tegen over de Spiral Railway (Raumiru Spiral) en zijn erg benieuwd wat dit is. Het blijkt een bouwwerk te zijn uit 1905. Als we het uitkijkpunt beklimmen komt er een hele lange goederen trein aan die als een spiraal door de bergen gaat en zo 200m in hoogte overbrugt. Er ligt een maquette voor ons en op de achtergrond zien we de lange trein langzaam rijden. Heel leuk om zo te worden getrakteerd op de werkelijkheid…

Vrijdag 10 januari
We hebben de tank gevuld en gaan de 150km lange Forgotten World Highway rijden vandaag. Er is geen bezinepomp onderweg. De weg gaat opnieuw door een prachtig afwisselend landschap. Het is een oude pioniersweg en track van de Maori’s.
Op verschillende lookouts maken we een stop om een foto te maken, je zou alles wel willen vastleggen! We slaan het op in onze herinnering en genieten met onze ogen en voelen ons bevoorrecht dat we hier zijn. We gaan door de Moki tunnel, een smalle oude tunnel door de berg. Er is veel historie rond de pioniers en aanleg van de railway door dit gebied in het verleden. Nu zien we veel schapen en koeien lopen op de heuvels en kleine dorpjes waar boeren wonen.
Halverwege komen we door het stadje Whangamomona die zich zelf onafhankelijk hebben verklaard laten ze ons middels een bord weten. Het stadje maakt een vervallen indruk en veel gebouwen zijn gesloten en in zeer slechte staat. Alleen het plaatselijk restaurant is open en lijkt nog goede zaken te doen. Die onafhankelijkheid heeft blijkbaar zo zijn beperkingen ……
Aan het einde van de Forgotten Hiway zien we Mt Taranaki (Mt Egmont) 2518m hoog in een Long White Cloud en komen we aan in Stratford. Hier staat de enige Glockenspiel clock tower van NZ die om 15.00PM een voorstelling speelt uit Romeo en Julia. Geen drommen toeristen helaas ze moesten het met onze belangstelling doen…. Maar heel leuk om te zien.
NZ is het land van de Merino Wol en het lijkt me leuk om daar wat van te zien. We worden verwezen naar een bedrijf dichtbij en gaan daar een kijkje nemen. De enthousiaste eigenaresse vertelt ons over haar bedrijf waar ze Merino wol en Possum leer verwerken tot mooie kleding en accessoires maar ook over de omgeving. Leuk om te zien hoe enthousiast mensen hun eigen omgeving aanprijzen en wat we allemaal moet gaan zien……. We besluiten nog even langs de 18 meter hoge Dawson waterval te rijden, altijd weer mooi, dicht in de buurt en gaan dan naar camping in Hawera aan de kust.

Zaterdag 11 januari
We rijden langs de westkust via SH3 naar het zuiden. Door een rustig heuvelachtig landschap met grazende koeien. Soms ben ik mijn oriëntatie kwijt want de middagzon gaat hier door het noorden en denk je dat je de verkeerde kant op rijdt. We zien veel melkwagens rijden, hier is de grootste melkfabriek. In Wanganui maken we een stop om even de benen te strekken en een wandeling door het centrum te maken. We lopen even over de markt aan de oever van de rivier, bezoeken het museum met mooie glaskunst van een plaatselijke glaskunstenaars in een mooie galerie. We vervolgen onze weg en zien in Foxton het bordje ‘Duthshop’ en ‘de molen’ staan. Het blijkt dat hier een grote Nederlandse gemeenschap m.n. boeren, die een molen hebben laten bouwen waar bloem wordt gemalen. De winkel dient als financiele ondersteuning. Wij verlaten de winkel ten behoeve van de molen met drop, chocola en tot Cor zijn grote vreugde Old Amsterdammer kaas. We gaan nog een kijkje in de molen nemen. Er liggen mooie oude foto boeken over Holland. De geldschieters voor de molen kwamen uit Lisse.
We rijden verder en zien dat de koeien op de namiddag allemaal weer in een lange rij voor de melkstal staan. Een beetje Hollands landschap….
Voor de nacht vinden we een camping aan zee Paekakariki en waaien ’s avonds nog even heerlijk uit op het strand. De golven zijn hoog en veel hout op het zwarte strand. Voor de kust zien we het Kapiti Island liggen en een mooie zonsondergang onder de wolken door.

Zondag 12 januari
Vandaag bezoeken we Wellington. We rijden naar het city centrum en zoeken een parkeer plaats. Op zondag is het vrij parkeren maar ook druk in de stad merken we. We lopen richting de haven en brengen een bezoek aan het Te Papa museum of New Zealand. Een van de grootste moderne musea ter wereld. Het heeft de grootste Maori verzameling van het land en de hedendaagse toegepaste Maori kunst, Europese geschiedenis en een uitgebreide collectie zeezoogdieren, vissen en vogels. Ook een mooie collectie hedendaagse kunst. Ook is er een 11m lange Octopus op sterk water. De grootste ooit en is recent gevangen door vissers. Een prachtig ingericht museum!
We slenteren verder langs de haven (het waait enorm hard en er is geen boot te bekennen op het water), over het Civic Squer en een mooi ontworpen wandelbrug het centrum in. Het is een stad met veel kleding en schoenenwinkels, daar zijn de NZ blijkbaar dol op of de toeristen? Af en toe zien we tussen de moderne hoge gebouwen een mooi oud gebouw. Als we er genoeg van hebben gaan we naar onze ‘parkeerplaats’, ingericht als Campervan park dicht bij de Ferry waar we morgen vertrekken naar het zuidereiland. Ik ben benieuwd hoe hoog de golven morgen zijn bij onze overtocht……

Maandag 13 januari
We vertrekken vroeg naar de Ferry en kunnen na de controle zo de buik van de boot inrijden om er in Picton weer uit te rijden…Voor we haven van Picton aanmeren varen we door de prachtige Queen Charlotte Sound en we bewonderen dit mooie landschap aan dek van de Ferry. Het waait stevig maar het zonnetje schijnt.
Daarna gaan we via de SH 1 zuid richting Blenheim. Hier zijn veel wijngaarden en wineries. Het is een prachtig afwisselend landschap met goudgele hellingen met wuivend gras, bermen als bloementuintjes met paars, blauw, wit en gele bloemen. Ook zien we roze zoutpannen. Het is een schitteren kleurenpalet met het blauw van de Pacific Ocean links op de achtergrond en de hoge bergen rechts. Ondertussen gaat het regenen maar we hoeven geen tentje op te zetten en zitten droog…
Ten zuiden van Kaikoura vinden we een mooi plekje op de camping aan het strand.

Dinsdag 14 januari
Kia Ora…. (De nationale groet)
Vandaag hopen we de Wales te gaan kijken….
We lopen eerst een rondje door het dorpje en gaan om 12.00 uur kijken of onze Whale Watch door kan gaan. Dit wordt pas op het laatste moment aangegeven. We kunnen inchecken en vertrekken met een snelle boot richting de oceaan. Er staan flinke golven…. We krijgen uitleg over de verschillende walvissen en over de Canyon die onder ons ligt 2500m en waar we overheen varen en waar de walvissen duiken.
Daar zien we de eerste walvis opduiken, Tutu, een geweldige ervaring. We gaan nog een stukje verplaatsen en zien dan een andere, MatiMati. Wat een imposante dieren!
Onderstaande tekst stond op site van de Whale Watchs:

Tuesday 14th January 2014
Tutu & MatiMati were stars out there today
We had a very successful day out at sea today with two semi-resident sperm whales feeding only 5-6 miles offshore - Tutu & MatiMati. When time and opportunity allowed we also took the time to view dusky dolphins, NZ fur seals and various species of marine birds.
Op de terugweg naar de haven zien we nog een aantal supersnelle Dusky dolfijnen en een grote Jan van Gent. Ook vaart de catamaran met grote snelheid langs het strand over de branding. De staf heeft er zichtbaar plezier in om ons te vermaken. Wat een prachtige ervaring waar we even van moeten bijkomen in het zonnetje in de luwte van de camper. ‘Breath Taken’ zeggen de Kiwi’s hier en dat beamen we. We besluiten onze dag met een wandeling over het kiezelstrand waar een stevige branding staat.

• 15 Januari 2014 - 21:49

Lolke:

Dag Cor en Janke,
    Leuk om dit te lezen na anderhalf uur noest werk aan het jaarverslag van de ELGZ. De bijdragen komen mondjesmaat binnen. Die van jullie komen deels van anderen hoorde ik al, maar ik reken op bijdragen kort na jullie terugkeer. En dan niet per ongeluk een reisverslag indienen in plaats van de 'staat der gemeente' Hartelijke groeten, ook van Truus, Lolke.

• 15 Januari 2014 - 21:52

Tineke:

Dag tegenvoeters,

Wat is het toch een prachtige reis die jullie maken en wat een fantastische verschillende landschappen.
    Dat is genieten geblazen. En straks heel veel herinneringen om mee te nemen en nog een hele tijd van na te genieten. Dat zal wel weer wennen zijn als jullie in het koude kikkerlandje terug komen. Gelukkig kunnen wij ook een beetje mee genieten.
    Nog een fijne tijd!
    Groetjes vanuit een regenachtig Friesland

• 16 Januari 2014 - 12:48

Janny Ettema:

Wauw, wauw! WAUW! Ik vergeet mezelf gewoon als ik dit prachtige reisverhaal, dat ongetwijfeld na terugkomst in boekvorm gaat verschijnen en een juweel van een herinnering zal zijn, zit te lezen!
    Walvissen, exposities, glas, wol, Hollandse taferelen, hoge golven, prachtige landschappen....willen jullie nog wel terug naar Zwolle? 't Is dat er (klein)kinderen op jullie wachten, vrienden en collega's, maar anders?? Geniet nog even ! Jan en Janny

• 16 Januari 2014 - 19:40

Antje:

Goeie,lieve Cor en Janke,Wat weer een prachtig verslag van wat jullie zoal meemaken GEWELDIG.
    volgens mij is er al een drukker die het verslag wel wil uitgeven.
    Geniet het laatste stukje van jullie reis nog maar goed,fijne tijd nog en tot later.groetjes Antje en Anne Pieter.

• 17 Januari 2014 - 01:06

Folkje Koster:

Vast heel indrukwekkend die walvissen en dolfijnen !
    Kon je je inhouden bij de Merino wol Janke? Ik kan me voorstellen dat je het zou willen kopen om er mee te weven.

Nog veel plezier het laatste deel van jullie reis.

Lieve groet, Folkje

• 17 Januari 2014 - 08:47

Tineke Schuurbiers:

Hoi C or en Janke

Wat een prachtig verslag we genieten van jullie verhalen. Indrukwekkend !!! Geniet nog maar van de laatste lootjes. We zijn heel benieuwd naar jullie foto"s.

Lieve groet Jan en Tineke

• 19 Januari 2014 - 08:09

Ans De Boer:

Leave Janke en Cor. It is yn ien wurd geweldig. We meitsje it sa hielendal mei. Geniet fan it leaste stikje fan de reis en kom sûn werom. Groetnis fan Auke en Ans

• 19 Januari 2014 - 08:09

Ans De Boer:

• 21 Januari 2014 - 23:24

Seb En Jantine:

Dit reisverslag is weer net zo boeiend als de allereerste!
    De foto's zijn erg interessant en leuk.
    Ik hoop dat jullie t.z.t. een avondvullend programma gaan geven.
    Ik ben bereid de bijpassende hapjes te maken, uiteraard na instructie
    van Janke. Down under wijn is er volop bij AH.
    Kunnen we al een datum in de agenda zetten?
    Groet, Jantine en Seb.