De (levende ) kangaroo ‘s - Reisverslag uit Sydney, Australië van corenjanke - WaarBenJij.nu De (levende ) kangaroo ‘s - Reisverslag uit Sydney, Australië van corenjanke - WaarBenJij.nu

De (levende ) kangaroo ‘s

Door: Janke

11 December 2013 | Australië, Sydney

Dinsdag 3 december
Als we de camper in komen leveren blijkt dat er van 7 campers op het terrein van Appolo de ramen ingegooid zijn. Het is overal glas en kapotte ramen. Shay wordt er niet vrolijk van, we hebben met haar te doen. Er zijn vandaag opnieuw gedupeerden die niet op tijd kunnen vertrekken. Ze geeft ons korting voor de vertraging van afgelopen zaterdag, wij zijn er content mee. De vlucht naar Sydney verloopt voorspoedig. Het weer is helder en daardoor een prachtig uitzicht op het landschap wat zich onder ons ontvouwt en steeds weer veranderd. Prachtige kleuren en structuren in de aarde, ik kan er geen genoeg van krijgen….
Na aankomst met de trein naar Central Station waar vlakbij ons Posh Hotel ligt. Een prachtig plekje midden in de stad. ’s Avonds maken we een wandeling naar Darling Habour met de vele restaurantjes en gezellige sfeer.

Woensdag 4 december
We nemen vandaag een multi-tour dagkaart, daarmee kunnen we met de bus, metro en watertaxi reizen en gaan op weg naar de Guid-tour in het Opera house. Wat een schitterend gebouw en het wordt nog interessanter als we uitleg over de historie krijgen. De Deense architect Jørn Utzon is een van de 240 ingezonden ontwerpers. Zijn ontwerp wordt gekozen. Bij de start van de bouw weet men nog niet hoe ze het ontwerp zullen gaan realiseren. Uiteindelijk is er een ingenieur die op het geniale idee komt om vanuit een halve bol stukken te snijden en deze rechtop te zetten. Dit idee is de doorbraak in de uitvoering en de bouw. De planning was om het Opera House in 3 jaar te bouwen, het is 16 jaar geworden. Niet voor 7 miljoen maar voor 127 miljoen dollar. Een gigantisch project met veel tegenslagen en teleurstellingen maar het is uiteindelijk een ongelooflijk mooi bouwwerk geworden met een enorme culturele waarde.
De architect Jørn Utzon is na 7 jaar vertrokken, er kwam een nieuwe regering die het vertrouwen in hem opzegde. Australische architecten hebben het afgemaakt. Olos is nooit meer terug gekomen om het eind resultaat te bewonderen. Wel is hij samen met zijn zoon betrokken geweest bij de renovatie. Het gebouw staat op de wereld erfgoed lijst wat hij bij zijn leven nog heeft meegemaakt. Dit was voor hem een rehabilitatie.
Het dak bestaat uit Zweedse tegels, in 2 kleuren crème en glad en mat om het gewenste effect te bereiken. Er is 2 jaar naar de goede tegels gezocht.
Ieder jaar zijn er ongeveer 1800 voorstellingen van klassiek (symfonie orkest) tot moderne muziek, ballet, film, theater en opera. Vanavond is er fitness…
Na afloop van de tour willen we nog kijken of we een voorstelling kunnen bijwonen maar helaas dat gaat niet lukken.
Daarna zwerven we door de stad met onze dagkaart. We gaan eerst met de boot naar Mosman Bay en daarna naar Manly Beach waar we lekker uitwaaien op het strand.
Bij het Olympic Park kun je een tour op de Segway maken, weet Cor. We gaan op weg met de trein en zien zo ook de buitenwijken van Sydney. Er lijkt geen toerist naar toe te gaan. Er is al gauw iemand die vraagt of we de weg kwijt zijn. Helaas alles is gesloten we zijn laat en er is een festival op het terrein maar we krijgen wel een indruk van het Olympisch Park. We gaan weer terug naar de stad en wandelen door de prachtige Botanische tuin en hadden even het idee dat de Art Gallery NSW kunst verkoopt maar het blijkt een museum te zijn. Dan komen we weer op de Macquarie street en strijken op een terrasje neer om een hapje te eten. Het is ondertussen 19.00 uur. Veel mensen zijn op weg naar het Opera House voor een voorstelling en gekleed in gala. Mooi zo’n mode show onder het eten!
Als afsluiting gaan we nog een boottochtje maken naar Darling Harbour bij nacht. Wat een mooie stad ook bij nacht als alles zo mooi verlicht is. Wij hebben onze dagkaart goed besteed en gaan moe maar zeer voldaan naar de hotel kamer.

Donderdag 5 december,
Vandaag starten we wat later en gaan op zoek naar de Apple-store is de St George street. Cor vindt het altijd leuk om in iedere grote stad daar even naar binnen te lopen. We gaan wandelen vandaag om zo het straatbeeld te beleven. Het is heerlijk weer 24C. We lopen verschillende warenhuizen binnen waaronder het QueenVictoria building. Een prachtig oud gebouw in Engelse stijl en natuurlijk prachtig versierd in kerstsfeer. Het voelt vreemd kerstversiering in de zon. Ik kan mij vandaag ook niets voorstellen bij Sinterklaas…
We lopen een katholieke kerk binnen waar een mooi advent stuk staat bij de ingang. Ik ben bang dat het wel eens een heel groot vuur kan worden als ik de brandveiligheid zo bekijk, met mijn BHV oog. We ervaren de stilte in de levendige stad en branden een kaarsje voor die gene waarmee we ons in gedachten en gebeden verbonden voelen.
Daarna gaan we naar The Rocks, een oude wijk dicht bij de Harbour Bridge.
Vandaaruit wandelen verder over de Harbour Bridget. 134 m hoog en 500 m lang. Wij houden het maar op het onderste gedeelte op een veilig voetpad maar er zijn groepen die gezekerd en in een speciaal pak met een gids over de boog lopen. Ons te hoog…maar vast heel spectaculair.

In Kurunda hebben we voor het eerst een Aboriginal kunst gezien Het is prachtig gemaakt met mooie kleuren en het lijkt bijna een meditatie als je hen ziet schilderen. We zijn onder de indruk van het werk van Jeannie Petyarre. Ze schildert prachtig, een heel eigen stijl. We herkenden haar werk steeds weer in andere galeries, waar we binnen lopen als we ze tegenkomen, het laat ons niet meer los en we kwamen er via internet achter dat er in Sydney een galerie is die een grote collectie van haar werk verkoopt. We hebben vanmiddag actie ondernomen en de galerie Kate Owen gevonden in de wijk Rosselle. Het bleek dat wat we op het oog hadden onvindbaar was in de galerie. Uiteindelijk bleek het schilderij uitgeleend te zijn aan een andere galerie in The Rock. Oh daar kwamen we net vandaan…We gaan terug en zo waar we vinden wat we zoeken…. We zijn helemaal verliefd en kopen de Bush Yam Leaves van Jeannie Pertyarre. Ze verzenden het voor ons naar Nederland en we zijn nu al benieuwd hoe het straks in ons huis zal komen te hangen……
We lopen door de haven terug waar een enorm cruise schip ligt en de hele middag mensen in de rij staan om aan boord te gaan voor hun vakantie. Er is volop levendigheid rond Circulair Que met de straat muzikanten en artiesten, een hele gezellige sfeer.
De middag is voorbij. We hadden het plan om de zonsondergang te gaan bekijken bij
Mrs Macquarie’s Chair maar het wordt koud, waait hard en begint te regenen. We gaan met de laatste Shuttle bus terug naar het hotel.
Na een lange dag is het heerlijk avondje gekomen………..

Vrijdag 6 december,
We verlaten het hotel en gaan op weg naar de camper verhuur waar we vandaag de camper ophalen om verder te reizen. Het verloopt allemaal prima. Om 12.00 uur vertrekken we eerst naar de Woolworth in de buurt voor de boodschappen en daarna op weg naar Katoomba. Wat is het toch makkelijk dat je van alles en nog wat kunt opzoeken op internet dat maakt het reizen een stuk makkelijker. Het is een comfortabel camper, niet te groot, dus lekker kamperen. We rijden een mooie route en het is een mooie camping waar we terecht komen (Katoomba Falls) met een plas-code(2780) anders mag je niet naar binnen en met hoge nood wel erg lastig, zeker als je hem even vergeten bent. We gaan de camper inrichten en daarna heerlijk in het zonnetje zitten niksen. ’s Avonds maken we een wandeling naar de Ego Point waar een uitzicht is op de Tree Sisters . We zien de prachtige blauwe gloed over de bergen die zo typerend is voor de Blue Mountins. We voelen dat het koud buiten wordt en gaan daarna binnen zitten. Vannacht maar 6C, we ervaren even de Nederlandse temperaturen.

Zaterdag 7 december,
Vanmorgen een slow start, lekker in het zonnetje (na een zeer koude nacht) ontbijten, koffie drinken en bedenken wat we vandaag gaan doen. Het is heerlijk weer en gaan wandelend naar het centrum van Katoomba, heuveltje op en heuveltje af, dat is intensief. We herkennen veel bloemen die wij ook in de tuin Nederlandse tuinen zien. De Afrikaanse lelie (Agapantes) groeit hier veel langs de weg in het wit en blauw. Onderweg komen we een galerie tegen waar we even een kijkje gaan nemen. We worden hartelijk ontvangen en krijgen uitleg over de kunstwerken. Er hangt o.a. werk van meervoudige gehandicapte mensen, we bekijken de video. Het is ontroerend om te zien met welk enthousiasme het gemaakt is. We wandelen verder en we gaan alleen de bijzondere winkeltjes binnen. The Hattery kan ik niet voorbij lopen met allemaal leuke hoedjes even de authentieke Australische hoed de Akubra bewonderen. Daarna vervolgen we onze weg naar Leura. Een leuk centrum waar we winkel bekijken met prachtig gemaakt houtwerk. We wandelen verder en komen in een overvolle winkel, ‘Bygone Beautys’ waar een verzameling van 3500 theepotten staan. Ongelofelijk.. wie stoft dat af? Bij de eigenaresse thuis staan er nog eens 2000. De grootste verzameling theepotten van Australië… Hartstikke leuk om te zien.
Terug gaan we over de Prince Henry cliff walk. Een prachtig pad, door het bos en op de rand van het klif langs. Als we terug zijn zit de stoel heel lekker…… even bijkomen.
Vandaag wordt Vincent 3 jaar! Hieper de piep, hoera……

Zondag 8 december
We verlaten Katoomba en rijden een naar de Jenolan Gaves. Het is een smalle slingerweg door de bergen en diepe afgronden. In Jenolan aangekomen rijden we het dorpje binnen door de toegangsgrot. Een van de weinige plaatsen waar de openbare weg door de grot gaat. We maken een Tour Guide naar de Lucas Gave,1,5 uur met 976 traptreden, dat is niet mis maar zeker de moeite waard. We zien veel verschillende kleuren in de Limestone grot, de stalactite, hangende en stalacmite staande (orgel)pijpen, toch nog een beetje zondags gevoel…
Daarna rijden we een mooie route door een vriendelijk glooiend landschap naar Canberra, de hoofdstad van Australië. We worden op de camping ontvangen door een vriendelijke jonge dame die 2 x in Amsterdam is geweest. Ze vond de poffertjes erg lekker, het Vondelpark en op de fiets door de stad.
We hebben een internet verbinding en kunnen nog even skypen.

Maandag 9 december
We willen Capital Hill (Parliament House) bezoeken maar doen er wel 45 min over om een parkeer plaats te vinden, alles is vol of alleen met toestemming parkeren. Dat is niet uitnodigend. Uiteindelijk vinden we een plekje bij de St Andreas kerk, even spannend of we geen bon krijgen, bij de kerk is altijd een plekje toch?
We kunnen in de gebouwen rondkijken en hebben vanaf het dakterras een mooi zicht op het Australian War Memorial wat we daarna gaan bezoeken. Indrukwekkend.
We vervolgen onze weg zonder navigatie want die houdt er mee op en we doen het maar weer op de ouderwetse manier, kaart lezen en bordjes volgen.
In Cooma bezoeken we het informatie centrum om te kunnen gaan wandelen in de Snowy Mountains. We krijgen een paar leuke tips en vertrekken naar Jindabyne waar we een mooi plekje vinden op de camping aan het meer. Het waait soms erg hard en daarna weer windstil. De camper staat af en toe behoorlijk te schudden en we hebben de golfslag in de koffie.

Dinsdag 10 december
We zijn vannacht in slaap gewiegd, het waaide hard en de camper schudde af en toe flink heen en weer. Vandaag verlaten Jindabyne en gaan op weg naar Thredbo, een ski gebied in de Snowy Mountains waar we op de hoogste berg van Australië, Mount Kosciuszko 2280 m, een tocht willen gaan wandelen.
Er ligt nog sneeuw op de berg. De lift is open maar de mevrouw die de tickets verkoopt raad ons af om naar boven te gaan. Het waait windkracht 9 en gevoelstemperatuur -10C. Daar zijn we niet op uitgerust, we hebben wel een snorkel bril maar geen skibril ….. Bovendien geen aangenaam wandelweer.
We kiezen voor een wandeling in het dal, the River Walk, ook mooi maar jammer dat we niet op de berg konden gaan, we hadden ons er op verheugd. In de loop van de dag neemt de bewolking toe en zien we dat de top in wolken gehuld is. Goed dat we niet gegaan zijn want waarschijnlijk hadden we ook geen zicht gehad. We rijden een mooie route door het Kosciuszko National Park en genieten van de mooie uitzichtpunten in de bergen. Het hoogtepunt van de dag is dat we zowaar een groep levende kangeroo’s. Zien. We hebben er al heel wat dode langs de weg zien liggen. We verlaten het park en rijden door de Murray Valley. Een prachtig gebied met een mooi wisselend landschap met glooiende bergen waar veel koeien en schapen op grazen. Zo ook zwart bont vee!. We besluiten door te rijden naar Wondonga en daar te overnachten en morgen een rustdag te nemen. We rijden over een stuwdam en zoeken een plekje aan het Lake Huma, een onder water gezet dal in de jaren ’50.

Woensdag 11 december
Vandaag een rustdag aan het meer, lekker lezen in het zonnetje, het is zo rond de 20C denken we en uit de wind is het lekker. We genieten van de verschillende vogels die allemaal hun eigen lied zingen en bij ons komen buurten. We maken een heerlijke wandeling langs de oever. Lekker lummelen en de navigatie lijkt het ook weer te doen. Morgen bekijken of dat zo blijft.

• 11 December 2013 - 11:25

Rianne:

Zo te horen weer een indrukwekkende week gehad, ik kijk uit naar jullie volgende stuk!

• 11 December 2013 - 16:38

Seb En Jantine:

Wat zien jullie veel. Heel benieuwd naar het kunstwerk.
    Al die theepotjes, een heus dorado voor Bertie.
    Een leuk verslag. Maak het goed.
    Wij zitten inmiddels in de kou en mist.
    Zijn dus wel een beetje jaloers op al die heerlijke
    temperaturen! Tot de volgende keer.

• 11 December 2013 - 21:17

Tineke:

Ben helemaal nieuwsgierig naar het kunstwerk. Wat klinkt het allemaal heerlijk ont(in)spannend!
    lieve groet,

• 12 December 2013 - 12:29

Tineke Schuurbiers:

Wij genieten met jullie mee. Zeker op de voor ons zo bekende plekjes. Geniet er maar lekker van.
    Een lieve groet van uit een koud en mistig Uithoorn.
    Jan en Tineke

• 12 December 2013 - 14:03

Janny Ettema:

Wat doen jullie geweldig veel, en diverse, indrukken op! Het verhaal over het opera-house kende ik niet; wij zijn er wel in geweest (wél naar een voorstelling) en dan is het extra interessant om deze achterinfo te horen. Volgens mij zijn jullie levende encyclopedieën, als we jullie -ooit- weer terug zien.
    Geniet er maar van: prachtig land en mooie temperaturen!
    Janny

• 12 December 2013 - 20:37

Bernadette:

De wereld is prachtig, wat een mooie omschrijvingen krijg ik te lezen, daardoor kan ik een mooie beeldvorming creeeren hier. Gelukkig gaat alles weer goed met voet en camper en uiteraart met jullie, dappere wandelaars. Zo te lezen worden er heel wat kilometers gemaakt. Goede tijd weer en geniet ervan.

• 15 December 2013 - 20:00

Lien:

Wat later met reageren, omdat ik aan mijn hand ben geopereerd. 2 Botjes zijn aan elkaar gezet en nu 8 weken gips. Eindelijk nu tijd om jullie mooie verhalen te lezen.....
    Groetjes ook van Jelte, Lien

• 17 December 2013 - 20:30

Gretha Jorna:

Hallo Cor en Janke,

Wat een mooi verslag en wat zullen jullie een indrukken opdoen, je kunt er wel een boek over schrijven als jullie weer thuis zijn. Lijkt me heel vreemd om Sinterklaas en Kerst in de zomer te vieren.
    Ik wens jullie nog vele goede dagen daar in het verre Australïe.

Groetjes út Reduzum

• 08 Januari 2014 - 13:02

Folkje:

Hallo Cor en Janke,

Ik lig wat achter met lezen ....... maar wat weer een prachtig reisverslag. Jullie zien wel heel veel zeg. Prachtig. En dus een mooi schilderij gekocht. Ik kom het vast eens bewonderen. Bij het lezen van de naam Canberra moest ik meteen aan de Flying Doctors denken. Daar keek ik vroeger altijd naar, al was het thuis altijd een strijd: de Flying Doctors of Studio Sport. Beide programma's werden op dezelfde tijd uitgezonden. Uitzending gemist was er toen nog niet.

Nog veel plezier en ga mooi door met de prachtige verslagen.

Groetjes Folkje