“Great” - Reisverslag uit Melbourne, Australië van corenjanke - WaarBenJij.nu “Great” - Reisverslag uit Melbourne, Australië van corenjanke - WaarBenJij.nu

“Great”

Door: Janke

28 December 2013 | Australië, Melbourne

Donderdag 19 december
Voor vandaag staat een uitje naar Otway Fly Treetop Adventures op het programma. Het wordt een warme dag en we besluiten het kalm aan te doen. We rijden via het Great Otway National Park er naar toe. Alles is hier ‘Great’ ………..
We maken een wandeling door het koele Rainforest en doen een tree top walk. Er is veel uitleg over het ontstaan van het park de planten en de pre historie.
Daarna willen we een speciale Winery gaan bezoeken via een mooie route die weer uitkomt op de camping. We rijden 150 km, doen veel moeite om de winery te vinden maar als we voor de deur staan is deze helaas gesloten. We hebben er veel plezier over want bij Fred en Kathryn thuis zijn een aantal winery’s om de hoek. Maar ja op vakantie doe je andere dingen…Op de terugweg zien we veel verschillende bossen en kopen een ijsje in Lorne. Even uitwaaien op het strand nu de warmte wat minder is en uiteindelijk via de Great Ocean Road voor de mooie look-outs terug naar Appolo Bay waar we de dag afsluiten met een heerlijk diner in het restaurant.

Vrijdag 20 december
We staan vroeg op want we gaan vandaag naar de Grampians. Het is koud, mistig en er staat behoorlijk veel wind. Het weer kan hier per dag(deel) veranderen. We rijden via de GOR naar de Twelve Apostles, maar het zijn er nog maar tien. Wie zou deze naam ooit bedacht hebben en met wat voor reden? Het is bekent dat de zandstenen rotsen steeds meer afbrokkelen en verdwijnen. Dus dit zijn misschien wel de ‘laatste apostelen’ Des al niet te min zijn de rotsen en de uitzichten prachtig. Daar na nemen we nog een kijkje bij Loch Ard George, genoemd naar een gezonken schip, Londen Bridge, deze is in 1990 gedeeltelijk ingestort en tot slot bij de Grotte waar we via een trap kunnen afdalen. Indrukwekkende beelden en prachtige natuur!
We lunchen even met zijn vieren in ons campertje, het gaat allemaal net en iedereen moet blijven zitten en vervolgen daarna onze weg naar Hals Cap. Het nog zo’n 2 uur rijden. We rijden door het boerenland waar veel melk koeien zijn. Deze staan in de file voor de melkstal ik denk wel een km lang.
Alles is hier immers ‘ Great’
Onderweg zien we veel rook er lijkt een grote brand te zijn maar we zien niet waar. De rook verspreid zich kilometers ver. Tot in de Grampions is de rook te zien en te ruiken. We ondervinden er verder geen hinder van. We bereiken om 18.00uur de camping, doen nog wat boodschappen voor de maaltijd en houden het voor vandaag voor gezien. Het was opnieuw een gezellige en prachtige dag waar we allen van hebben genoten.

Zaterdag 21 december
In de Grampions is een schitterende natuur waar je prachtig kan wandelen. We schaffen een paar wandelkaarten aan en gaan vandaag eerst naar The Balconies klimmen met een prachtige lookout. Daarna gaan we naar de Mackenzie Falls. Na een wandeling van ongeveer een uur en een afdaling komen we onderaan de Falls met een geweldig uitzicht op het stromende water en de rivier.
Maar we moeten ook weer omhoog…… het gaat prima en het is fantastisch om te doen. We kunnen er maar geen genoeg van krijgen en besluiten ons wandel dagje met een wandeling naar het Venus Bath. Een rotspartij waar allemaal kleine meertjes ontstaan in vanuit de zacht stromende Stoney Creek, waar je een heerlijk bad in kan nemen ter verkoeling als je dat wilt. Op de terugweg zien we een groep Kangaroo ‘s met een paar baby’s, erg leuk om naar te kijken en ze zijn behoorlijk tam.
Ondertussen worden we getrakteerd op een zeer luidruchtig(120 db) concert van de Cicada kever. Een bruine kever die in bomen zit en een enorm lawaai maakt. Sommige mensen zeggen dat de Forest maak them crasy…..
We willen na een intensieve dag een snelle maaltijd scoren bij de Pizzaboer maar helaas is hun organisatietalent wat langzaam en zo te zien niet helemaal goed afgestemd en moeten we meer dan 30 min wachten op onze maaltijd. Maar eenmaal in ons bezit en met de heerlijke geur die wordt verspreid op onze rit naar huis smaakt het voortreffelijk.

Zondag 22 december
Vandaag gaan we een dag wandeling maken. We nemen de lunch mee en gaan op weg naar de Sundail carpark. Vandaar gaat onze wandeling naar The Pinnacle, 4,2 km en een klim van 110 meter. Een geweldige wandeling en klim. Onze moeite wordt beloond met een geweldig uitzicht over o.a. Lake Bellfield. Een stuwmeer voor drink water voorziening en evt. Bosbranden te blussen. Als we aan het afdalen komen we onverwacht Hannah tegen op het bergpad, jongste dochter van Fred en Kathryn, zij is met vrienden aan het kamperen en wandelen
Na de lunch gaan we naar het noorden van de Grampians waar we de Gulgurn Manja Shelter en de Ngamadjidj Shelter bezoeken. Beide belangrijke plaatsen van de Aboriginals met rotstekeningen van meer dan 2000 jaar oud. Onderweg drinken we koffie met heerlijke home made cake in een gezellig restaurant. Daarna is het even zoeken om het te vinden maar na een lange rit via de onverharde wegen en een goed gevoel voor kaart lezen en richting van Kathrine komen we op de plaats van bestemming. Na een wandeling door de bush vinden we de rotstekeningen. Prachtig, simpel maar veelzeggend
Onderweg zien we nog een Lizzard oversteken van zo’n 30 cm. Dat is altijd een geweldige toegift de dieren te zien in hun natuurlijke omgeving!
We besluiten onze dag met een heerlijk diner in een lokaal restaurant met heel veel achtergrond geluiden.
Het restaurant is in kerstsfeer maar het maakt op mij een zeer kitscherige indruk.

Maandag 23 december
Vandaag breken we ons campertje weer op. Eerst brengen we samen met Fred en Kathrine nog een bezoek aan het Cultureel Aboriginal centrum van de Grampians ( Gariwerd)
‘Brambuk’ We krijgen uitleg middels een film hoe de Geriwerd is ontstaan volgens het Aboriganal verhaal en vervolgens een film over de bergen, rivieren, watervallen, dieren en de prachtige planten en bloemen in dit gebied. Een mooie afsluiting van alles wat we in dit gebied hebben gezien.
We nemen afscheid, Fred en Kathryn gaan naar Merlbourne en wij vertrekken naar Ballarat. Een goudmijn stadje. We rijden er 2 uur over en af en toe regent het. Jammer de zon en het mooi weer verveelt ons tot nu toe helemaal niet. Het is 17C dus trekken we wat meer kleding aan en een regenjasje, t.n.t. nog niet gebruikt!
Na dat we de camper op de camping hebben geïnstalleerd lopen we vanaf de camping naar Sovereign Hill. Een openlucht museum wat het verhaal vertelt over de goudzoekers in Victoria. Het zij een paar straten met mooi oude gebouwen waar allerlei activiteiten plaatsvinden uit het verleden. Met o.a. een Goudsmid, Bakkerij, de Red mine, Theater, Steam Powered Machinery, kleine winkeltjes, schooltje en nog veel meer. Hier en daar wordt straat theater opgevoerd door verklede acteurs, we maken een wandeling door de Red Mine, erg leuk. In het riviertje ‘Diggings’ kijk ik de kunst van het goud zoeken af en vind zowaar een korreltje goud.
Helaas gaat de Sound and Licht Show :‘ Blood on the Souderen Cross’ in de avond niet door i.v.m. kerstmis, jammer daar hadden we ons wel op verheugd. Hierin wordt het verhaal verteld en uitgebeeld over de opstand tegen de regering over de hoge bedragen die moeten worden betaald voor de goudwinning. De opstand heeft veel levens gekost in 1854. We sluiten onze mooie middag af met een bezoek aan het Gold Museum. Leuk om te zien hoe particulieren in een nog niet zo ver verleden nog steeds succesvol goud vinden in dit gebied maar nu met een detector. We zagen dat het vroeger een kei hard bestaan was.
De goud mijnen hebben de staat Victoria tot een welvarend gedeelte van Australië gemaakt.

Dinsdag 24 december
We verlaten Ballarat en gaan op weg naar Melbourne om kerst met Fred, Kathryn en hun kinderen te vieren.
Het is zo’n 200 km rijden. De snelweg verveelt al gauw en we zoeken meer lokale wegen waar altijd meer te zien valt. We zien grote groentetelers waar veel mensen aan het aardbei plukken zijn. Helaas zijn de winery’s die we tegen komen gesloten. We wilden graag een paar flessen wijn meenemen voor het kerst diner. Voor de cadeaus zijn we geslaagd nu onze jaarlijkse nieuwjaarsgroet nog. De mutsjes liggen klaar en uiteindelijk zien we een Hollandse molen. Een goed idee om een wens kaart van te maken.
Het is erg druk op de weg, volgens mij moet heel Melbourne nog boodschappen doen….
We arriveren in de middag bij Fred in Kalorama/Melbourne.
’s Avonds gaan we naar een bijeenkomst op de Hill om Carols te zingen, een Engelse traditie. Het is erg leuk we zitten in de tuin van een plaatselijk kerkje. Met brandende kaarsje wordt er van harte gezongen maar sommige jonge bezoekers zingen hun eigen lied. Ook zijn sommige volwassenen niet alleen gekomen voor de Carols en vieren een ander feestje. Des al niet te min is het leuk om mee te maken. Wij genieten van de sfeer en de mooie Carols.

Woensdag 25 december, Merry Christmas
Om 10.00 uur zitten we in de kerk zaal van het Luthers College. Bijzonder om hier de kerkdienst op mee te maken. De liturgie in herkenbaar maar toch anders. De kwaliteit van het orgel en de muziek is beduidend anders dan we gewend zijn en de beamer heeft ook hier zijn intrede gedaan….. De dingen uit Australië waaien gelukkig minder snel over!
Na de dienst gaan we naar huis voor de cadeaus bij de koffie, want sommige van de kinderen hebben overdag andere plannen. We verwennen en worden onverwacht verwend met leuke cadeaus en daarna gaat een ieder zijn weg. Wij gaan een auto rit maken naar de Dangadon National Park en maken een heerlijke wandeling in het Rainforest en kijken nog even bij een van de stuwmeren wat de drinkwatervoorziening voor Melbourne verzorgt, om daarna lekker onderuit in de tuin te gaan zitten met een aperitiefje. Bijzonder wij zitten met kerst nooit in de tuin of het moet al bij een lekker warm vuurtje zijn. In de avond wanneer iedereen weer thuis is hebben we een heerlijk en gezellig diner.

Donderdag 26 december, “Boxingday”
Na een nacht met onderbreking omdat we graag met de kinderen wilden gaan skypen, slapen we een beetje uit. Aan het einde van de ochtend gaan we naar het William Ricketts Sanctuarium. Deze kunstenaar laat ons zijn spirituele wereld zien. Het is een plaats van schoonheid en kalmte waar beeldhouwwerken van Aboriginal figuren te zien zijn in hun natuurlijke omgeving van de Dandenong Ranges. William geloofde dat de natuurlijke omgeving aan ons allen is toevertrouwd en dat wij door het koesteren van de aarde het leven zelf koesteren. Zij spirit was vooral verbonden aan de Lyrebirds (vergelijkbaar met een soort Pauw) waar een prachtig filmpje van werd vertoont waarin de Lyrebird zijn tooi laat zien en William een soort vergelijkbare dans uitvoert.
‘Leven is liefde’: zo schreef William en noemde zijn park “De Forest Off Love”.
Een geweldig geïnspireerde man die prachtig werk heeft gemaakt en dit als een testament heeft achtergelaten…
We rijden daarna door de Yarra Vallay, een mooi glooiend wijn gebied naar Healesville Sanctuary, een dierentuin met alleen Australische dieren. We hebben helaas niet heel veel tijd meer over tot sluitingstijd en besluiten zoveel mogelijk de dieren op te zoeken die we nog niet hebben gezien. Bv de Dingo’s,(wilde hond) Echidna(soort egel), Possum(soort van eekhoorn), Platypus(soort Otter), Wombats (lijkt op een beer) en verschillende gekleurde vogels. De Goannas (reptiel) zijn actief en kunnen zelfs zwemmen, nooit gedacht van die logge beesten….. Het is een mooi aangelegde dierentuin die vergelijkbaar is met Emmen, waar je de dieren in hun natuurlijke omgeving ziet. We blijven tot na sluitingstijd hangen en als we worden opgeroepen om het park te verlaten zijn we de laatsten. Thuis op de veranda is het heerlijk in de schaduw want het is vandaag toch nog warm geworden en genieten we daarna van het diner na een mooie dag. We hebben hier een 5 sterren hotel!

Vrijdag 27 december
Vandaag moeten we de camper in gaan leveren bij de verhuur. We gaan vroeg op pad want het is meer dan een uur rijden. Het is erg druk bij Appolo maar de afhandeling gaat sneller dan we verwacht hadden.
Daarna rijden we naar het City Centrum van Melbourne. We parkeren bij het Casino op de Southbank, dat is het goedkoopste, ze halen je daar graag goedkoop binnen….
We maken een River Cruise en zitten lekker aan dek om de stad vanaf het water te bekijken. Als we tussendoor een halfuurtje moeten wachten op de volgende boot bezoeken we het Lutherse kerkje waar Cor 6 jaar geleden de ‘gedachtenis zondag heeft mee gemaakt. Het staat tussen de hoge wolkenkrabbers en is toevallig open. Jongelui lopen naar binnen en hebben blijkbaar een afspraak. Later bleek dat de koster dacht dat wij de wederzijdse ouders waren want ze kwamen voor een huwelijksafspraak……
Hadden wij even geluk dat we even binnen konden kijken!
Na de Cruise lopen we de stad via het Feration Square waar we van een heerlijke lunch genieten met op de achtergrond de geluiden en beelden van een belangrijke cricket wedstrijd. Er zitten veel mensen op het plein de wedstrijd te volgen die in 4 a 5 dagen gespeeld wordt.
In Bourke street gaan we de Myer Christmas Windows bekijken waarin al jaren, sinds Kathryn haar jeugd in de maand december een vrolijk kerstverhaal wordt verteld voor kinderen met bewegende beelden. We lopen door kleine winkelstraatjes met een Engelse uitstralingen komen uit op de Elizabethstreet en nemen bij het Flinders Station een Cirkel train door de stad, afgeladen met mensen maar erg leuk om een klein beetje de stad te gaan bekijken, we vinden een zitplekje. Op het instap punt stappen we na een uur weer uit en gaan terug naar se Southbank. We gaan met een suizende lift naar de 88 verdieping van het hoogste gebouw van Melbourne, het Eureka Skydeck. Het geeft een prachtig uitzicht over de stad.
Als we weer down to earth zijn wandelen we over de promenade langs de rivier. Er zijn ondertussen veel street art en muzikanten en veel mensen flaneren in hun mooiste creaties. Even tijd nemen voor ‘mensen kijken’ in de ondergaande zon op een bankje. Waar komen al deze mensen vandaan, waar gaan ze naar toe? Kennen ze elkaar al langer of misschien hun eerste date, we proberen het uit te vinden…..maar het blijft hun geheim….
Als laatste sluiten we aan bij een Street performer die een show geeft, spectaculair
en de vuren te bekijken op de Southbank aan de rivier de Yarra. Deze branden ieder uur met een geweldig grote vlam. Eenmaal thuis sluiten we de dag met een heerlijk glaasje wijn en een stukje kaas, altijd lekker!

• 28 December 2013 - 13:37

Tineke:

Zo, wat zijn jullie steeds sportief zeg. Vele wandelingen en moeilijke klims! REspect hoor!
    En wat een geweldig landschap is het daar toch. Je zou zo even over willen vliegen.
    Wat een belevenissen. En goed dat jullie het met ons willen delen. Zo houd je zelf ook nog mooi je reis vast - ook als je weer terug bent, want dan kun je nog heerlijk nagenieten!

Nog een fijne tijd verder. Zie nu al weer uit naar de volgende belevenissen.
    Groetjes,

Tineke en Jacob

• 28 December 2013 - 13:45

Tineke Schuurbiers:

Wat een prachtig verslag en veel herkenbaar voor ons ook op de foto's . ik beleef het weer op nieuw.
    Hier is het ook niet koud veel regen en wind. Vandaag is het een mooie dag met een zonnetje.
    Geniet er nog maar van jullie zijn al bijna op de helft. Onze lieve groeten ook voor de familie in jullie 5 sterren hotel.

Jan en Tineke

• 28 December 2013 - 19:04

Jantine:

Alweer zo'n spectaculair verslag van jullie belevenissen.
    Spannend hoor.
    De foto's zijn ook heel mooi.
    Met ons gaat alles goed. Binnenkort gaan we naar Praag, onze vriend Mila is deze week overleden.
    Dat bericht kwam wel even hard aan, we kennen hem meer dan 40 jaar. We gaan hem op 7 januari begraven.
    We wensen jullie bij deze alvast een gezond en gelukkig 2014.
    Groet, Jantine en Seb.

• 29 December 2013 - 13:09

Jeltje:

Wat maken jullie wat méé, Geweldig!!
    De foto's zijn een duidelijke aanvulling.
    Veel klimmen en wandelingen heerlijk sportief. En hoe gaat het nu met je enkel!! De spieren worden zo wel wat steviger hééééé ?
    Ook fijn jullie familie te ontmoeten en samen dingen te delen.

Wij wensen jullie een gezellige jaarwisseling, op deze manier een mooie start van 2014.

Lekker genieten van deze unieke vakantie !!

Liefs Gerke en Jeltje